L’Hort de Les Acàcies

Us heu fixat darrerament en el nostre pati? Tenim un hort que sembla un jardí!!!

Un dels projectes de l’escola Les Acàcies és l’Hort Escolar, que es porta a terme des de l’any 2007, quan es va iniciar dins del Projecte Agenda 21. Ara s’ha transformat en “Escoles + sostenibles” i en seguim formant part, treballant l’hort ecològic aspectes de l’educació ambiental com les 3 R: reduir, reciclar i reutilitzar.

Gràcies a la col·laboració de la Júlia (una mestra jubilada) i de dos pares voluntaris de l’escola, els nostres fills i filles tenen l’oportunitat de treballar l’hort, conèixer les tasques (preparar la terra, plantar, regar i fer la collita), així com veure i tastar els seus fruits.

És una oportunitat única avui en dia, ja que la majoria d’infants no tenen l’oportunitat de tenir contacte amb el món de la pagesia, i es treballen, a més d’arbres fruiters, les plantes aromàtiques, els cicles, els insecticides ecològics, etc.

Enguany els nostres alumnes han pogut tastar bledes, bròquil, col-i-flor, pastanagues, enciams i maduixes!!

Cada dimarts la Júlia i el seu equip es troben a l’hort amb una classe diferent, de manera que tots els infants de l’escola passen per aquesta engrescadora experiència. La Júlia els explica una fitxa d’algun fruit, verdura o llavor, i entre tots i totes nomenen un alumne/a responsable per aquell dia, que porta la insignia enganxada al pit del “peto” de plàstic, peto que tots porten posat per no mullar-se quan reguen l’hort.

Aquest alumne responsable haurà d’explicar el que han fet i après a l’hort a la resta de la seva classe (si no han pogut assistir a la classe de l’hort), fent-se càrrec de la fitxa que ha explicat la Júlia.

Així mateix, l’equip de l’Hort aprofita cada ocasió per ensenyar als infants els invertebrats i bèsties que creixen a la terra cultivada, i aquests animalons tenen tant d’èxit com les plantes que ells mateixos cultiven!!!

I si us heu fixat bé, entre tots (alumnes, mestres i voluntaris) estan transformant l’organització de l’espai amb pneumàtics reciclats que els mateixos alumnes pinten al seu gust. Amb tanta planta i color, sembla que la primavera ja sigui aquí!!!

Però sobretot volem destacar que tot això no seria possible sense els tres membres de l’equip de l’Hort i els mestres voluntaris que hi participen! I recordar que, serà molt benvingut aquell pare o mare voluntària que s’engresqui per continuar amb aquesta bona feina de la qual tots i totes ens en beneficiem!!

En aquest sentit, i obert a tothom, s’està preparant una passejada didàctica familiar el proper 6 de març al matí, amb els infants de Les Acàcies: consistirà en fer un tomb per l’entorn del voltant de l’escola tot observant i aprenent les peculiaritats dels arbres que trobem pel nostre barri. El passeig tindrà una durada aproximada d’una hora i la Júlia (la mestra jubilada del nostre equip) ens guiarà i ajudarà en aquests nous aprenentatges.

Amb aquesta passejada aconseguirem conèixer els noms, característiques, utilitats i curiositats d’aquesta flora tan propera i alhora tant desconeguda per a la majoria de nosaltres. En breu enviarem més informació, no hi falteu!!

Dites, proverbis i refranys:

Per la Mare de Déu de març la múrgola treu el nas. Tota vinya estimada, pel març treballada. Març ventós pel pagès és profitós. Març, marçot, mata a la vella a la bora del foc i a la jove si pot. El sol de març porta refredats. Hivern de molta gelada, molta fruita assegurada. Març ventós i abril plujós fan a maig florit i formós. Març, marcer és mentider Març ventós i Abril plujós, fan esser el pagès orgullós. Març marceja, Abril boigeja. Quan al Març trona, l’ametlla es bona. Quan el Març fa de Maig, el Maig fa de Març. Pel Març la falceta al braç. Pel Març, els ametllers en flor i el jovent en amor. Si no llaures pel Març, ja no llauraràs. Si no podes pel Març, no veremaràs. Si el bou vols engreixar, de mig Febrer a Març l’has de pasturar. Quaresma ventosa, collita granosa; si massa vent fa, ni palla ni gra.

1. 1
  2. 2